PUBLIKATIONEN

Lorke M, Carstensen V, Schorch M, Nauerth A (2025), Developing a conceptual framework of competences in doctoral education in Universities of Applied Sciences – an example from Germany. Higher Education. (peer review)

 

Heckes K, Lorke M, Siegler M, Wrona K J (Hrsg.) (2025), Soziotechnische Transformationen im Sozial- und Gesundheitswesen: kollaborativ, divers, barrierefrei und sozialräumlich. Beltz Juventa. (im Erscheinen)

 

Lorke M (2025), Diversitätssensible Perspektiven auf Angebote der technologie-unterstützten Prävention und Gesundheitsförderung. In: Fischer F & Wrona K J (Hrsg.): Technologiegestützte Ansätze in der Community-basierten Prävention und Gesundheitsförderung. Springer. (im Erscheinen)

 

Lorke M & Stefanou T (2025), Improving research and development of wearable assistive and rehabilitation technologies: a systematic review on diversity factors. Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation. Springer Nature.

 

Heckes K, Lorke M, Siegler M (2024), Reflexionen über die transdisziplinäre und diversitätssensible Arbeit mit Care-Technologien im Gesundheits- und Sozialwesen. In: Corinna Klingler, Anja Pichl, Robert Ranisch (Hrsg.): Ethik der Partizipation. Gesundheitsforschung – Digitaltechnologie – Biotechnologie. Springer. 

 

Harzheim L, Lorke M, Schulz S, Jünger S (2023), Health literacy and shared decision-making in predictive medicine — professionals’ perceptions and communication strategies. Journal of Public Health.

 

Schulz S, Harzheim L, Hübner C, Lorke M, Jünger S, Buchholz A, Frech S, Steffens M, Woopen C (2023), Patient preferences for sustainable implant care – results from discrete choice experiments in the context of cochlear, glaucoma and cardiovascular implants. International Journal of Environmental Research and Public Health.

 

Schulz S, Harzheim L, Hübner C, Lorke M, Jünger S, Woopen C (2023), Empirical research on ethically relevant psychosocial and cultural aspects of cochlear, glaucoma and cardiovascular implants – a scoping review. BMC Medical Ethics

 

Lorke M, Hübner C, Buchholz A, Frech S, Harzheim L, Schulz S, Jünger S, Woopen C (2022), Health literacy in the context of implant care – perspectives of (prospective) implant wearers on individual and organisational factors. International Journal of Environmental Research and Public Health. https://doi.org/10.3390/ijerph19126975

 

Lorke M (2021), Culture – Risk – Health. Culture-sensitive approach towards health literacy, health communication and risk in the fields of preventive and predictive medicine. doi: 10.4126/FRL01-006431020

 

Jünger S, Harzheim L, Lorke M, Woopen C (2021), Ethische Aspekte in der Forschung und Entwicklung von sowie der Versorgung mit Implantaten. In: Löschner U., Siegosch F., Fleßa S. (Hg.) Strategien der Implantatentwicklung mit hohem Innovationspotenzial. Springer Gabler, Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-33474-1_9

 

Lorke M, Schwegler C, Jünger S (2021), Re‐Claiming the Power of Definition—The Value of Reflexivity in Research on Mental Health at Risk. In: Borcsa M. & Willig C. (eds.) Qualitative Research Methods in Mental Health: Innovative and Collaborative Approaches. Springer Nature: Cham.

 

Lorke M, Harzheim L, Rhiem K, Woopen C, Jünger S (2021), The Ticking Time-Bomb. Health Literacy in the Context of Genetic Risk Prediction in Familial Breast-Ovarian Cancer – a Qualitative Study. Qualitative Research in Medicine & Healthcare. 5. 9647. doi:10.4081/qrmh.2021.9647

 

Harzheim L & Lorke M, Jünger S (2022), Potenziale unterschiedlicher qualitativer Forschungszugänge für den Erkenntnisgewinn in der Gesundheitskompetenz-Forschung. In: Okan O. & Rathmann K. (Hg.) Gesundheitskompetenz. Springer Reference Medizin & Pflege – Therapie – Gesundheit.

 

Harzheim L & Lorke M, Woopen C, Jünger S (2020), Health Literacy as Communicative Action—A Qualitative Study among Persons at Risk in the Context of Predictive and Preventive Medicine. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17. 1718. 10.3390/ijerph17051718

Druckversion | Sitemap
Dr. Mariya Lorke Trainings, Coaching, Beratung